Alla inlägg under november 2011

Av Marie - 26 november 2011 13:19

Tidig uppstigning idag. E skulle iväg till Falun på skidläger. De skulle samlas 7.45 så det var bara till att kliva upp och packa det sista, få i henne frukost och på med kläder och iväg. Tyvärr kan de ju inte åka skidor eftersom det inte finns nån snö så därför blir det barmarksläger i stället.

Så då blev vi ensamma hemma i helgen. Vad ska man hitta på då då??? Jo rusta vardagsrummet...vi köpte ju en ny soffa förra helgen och med det så följde det att vi ville snygga till lite. Därför inhandlades en ny tapet som ska bli fondvägg, ny matta, lampa, gardiner osv.... Så nu förbereds det för tapetsering. Tror att det kommer att bli supersnyggt. Och så har vi vågat gå ifrån vårat trista gråa lite grann. I nuläget är det gråa tapeter, grå matta och beige gardiner och så blå skinnsoffa....Men nu blir det , ja i och för sig grå soffa.. men mörklila matta, en lampa med lila skärm, lila gardiner tillsammans med de beige och så tapeten som är mörkt grå med mörklila blommor. Spännande!

Jag har idag satt upp julgardiner i E:s rum, köket och vårt sovrum. Har även fått dit ljusstakar och så. Men själva julstämningen finns ju inte när gräsmattorna utanför fönstret är gröna och det är flera plusgrader... Nu vill jag ha snö så det blir lite ljusare! (men inte för mycket snö)

I morgon är det dags för kören att sjunga in advent. Brukar vara en mysig gudstjänst, dock lite lång. Så det blir till att kliva upp tidigt i morgon också. Sovmorgon vad är det???? Brukar i och för sig inte sova så länge ändå på helgerna, men det är skönt att slafsa omkring i pyjamas och bara vara.


Sen håller jag på att fundera ut vad jag ska bjuda mina kollegor på nästa vecka när det är min tur att ha fika.. Får väl se vad jag hittar på. Tycker ju att det är jättekul att baka, men jag gör det så sällan eftersom jag inte kan ha något hemma utan att äta upp det.

Och nu är det äntligen bara två veckor kvar till vi ska åka till Ullared!!!


Kramis!

Av Marie - 19 november 2011 08:24

Det började förra fredagen med att jag började känna mig krasslig i halsen och sen blev det bara värre. På lördagen hade jag knappt någon röst och så har det fortsatt hela veckan. Och det var ju så typiskt att det hände just nu när jag hade bokat in 10 utvecklingssamtal på en vecka. Jag brukar ju nämligen ytterst sällan bli sjuk. Men jag har lyckats genomföra alla samtal med hjälp av vatten, te och halstabletter. Det känns superskönt!! Det är ju inte lätt om man ska behöva börja försöka flytta så många samtal och hitta nya tider som passar både mig och föräldrar.


Nån körsång har det inte blivit denna vecka. Varken i Himla Kören eller Opalen. Det går ju liksom inte att få fram några toner..

I tisdags var jag dessutom till min läkare på hälsocentralen med min fot. Kände att jag måste ju få hjälp någonstans. Och vi tittade tillsammans på mina röntgenbilder från i våras och till och med jag såg att det var väldigt stor skillnad på höger och vänster fot just på det stället där jag har ont. Men varför reumatologen säger att det ser bra ut förstår jag inte...Fick en kortisonspruta och en önskan med hopp om bättring. På onsdagen hade jag riktigt ont och var svullen, torsdagen något lite bättre och fredagen bättre ändå. Men jag vågar inte ropa hej än trots att det känns riktigt bra. Det är ju en känsla jag inte haft på mycket länge. Och i och med det här läkarbesöket sjönk ju mitt förtroende för reumatologen ännu lite mer. Vet inte riktigt hur det ska göra för att få tillbaka det. Börja lyssna på sina patienter kanske..Det är ju trots allt vi som känner våra kroppar bäst.


I dag ska vi iväg till Gävle en sväng. E går ju på teater och till våren ska de göra en föreställning med cirkustema. Och då ska de idag få åka till cirkusgymnasiet och ha en workshop. Jättekul!! Sen ska vi iväg och gratulera mamma som har fyllt år och pappa som snart fyller år. Bli bjuden på mat är ju inte helt fel.


Måste också tala om att jag köpt en superhärlig temugg. Har blivit förtjust i just den modellen när jag varit på Högbo Brukshotell och fikat. Sen har jag letat efter den både i Sandviken och Valbo. Har hittat den i Valbo men tyckt att den varit lite dyr. Men nu till slut hittade jag den i Sandviken i en affär där jag inte varit och letat. Den kostade i och för sig 149 kronor, men man får väl köpa en i taget. Det är en stor härlig mugg i fina färger. Jag köpte en plommonfärgad, men jag tror jag ska önska mig en turkos till jul.


Kramis!

Av Marie - 13 november 2011 16:18

Fanken vad fort tiden går....

Den här helgen har innefattat jobb..mycket att skriva inför utvecklingssamtal. Har ju 10 stycken kommande vecka. Tufft! Men skönt när det är klart.

I fredags kände jag i min hals att det var nånting på gång. Blev under eftermiddagen lite hes. I går när jag vaknade hade jag jätteont i halsen och i stort sett ingen röst alls. Lite feber också... Det är ju det sista man vill inför alla utvecklingssamtal. Fasar för att vara sjuk då..

Tog en liten tur till Valbo igår ändå. Behövde inhandla nån förvaring till mina pärlor och mitt kumihimopyssel. Sen blev det bara slappa hemma. Dottern och sambon åkte på bio och såg Tintin. Jag bäddade ner mig i soffan. Sen blev det 2 alvedon till natten. Så jag har svettats nåt enormt inatt. Men i morse var jag faktiskt lite piggare. Inte riktigt lika ont i halsen och inte lika hes. Men visst finns det där fortfarande. Det känner jag. Men men botemedlet heter Te med honung, halstabletter och Alvedon!!

Upptäckte även i morse att vattnet i våra kranar var alldeles brunt och sen såg jag en stor pöl ute på gatan. Mitt på dagen kom de och knackade på och sa att de skulle stänga av vattnet troligtvis hela dagen. Just nu står en grävskopa utanför här och en del av vägen är uppgrävd..Hoppas de hittar felet snabbt för jösses vad handikappad man blir när man inte har rinnande vatten i huset. 

I dag har jag också gjort klar ett av mina pärlpyssel. En liten ängel. Söt blev den men jag hoppas att övning ger färdighet, för det blev en hel del småmissar på den.. pärlorna är ju sååååå små...

Nu ska jag försöka njuta av de sista timmarna på den här helgen. Just ja..har ju tre samtal kvar att skriva inför...tror jag tar det i morgon...


Kramis!

Av Marie - 5 november 2011 09:59

Ja sen sist jag skrev något här alltså.. Blir inte så ofta då orken inte riktigt räcker till. Kommer hem från jobbet och får i mig lite mat och sen stupar jag i soffan tills det är dags för vidare förflyttning till sängen.. Undrar var jag ska hitta min tappade ork...

Värken i kroppen finns kvar, men jag tänker inte skriva nåt mer om den för det blir såååå tjatigt..


Idag är det ju Alla Helgons Dag och kyrkogårdarna kommer att lysa så vackert. Jag ska sjunga i kyrkan på minnesgudstjänsten. Sen ska jag till minneslunden och tända ljus för min farbror som lämnade oss alldeles för tidigt. Han finns fortfarande i mina tankar nästan varje dag trots att det gått några år. För jäkligt när vissa måste lämna jorden så tidigt. Men jag vet ju att de finns kvar och vakar över oss och ibland lämnar tecken på att de finns  

Dottern bad att få åka med mormor och morfar och tända ljus för gammelmormor och gammelmorfar. Så det ska hon göra. Det är i en annan minneslund så då tänder hon där och jag vid stora kyrkan.


Apropå tecken så har jag bokat in mig på ännu en seans. Men den är så stor så där kommer jag nog inte att få kontakt, men det är spännande ändå. 4 december ska jag in till Gävle på Julevent med seans, julfika och frågestund. Det ska bli riktigt kul.


Sen har ju nedräkningen inför vår Ullaredsresa börjat också. Ser verkligen fram emot den. Vi brukar ha så mysigt i våran lilla stuga på kvällen. Och nu ska vi ju sova två nätter där. Blir skoj!!!


Kramis!

Ovido - Quiz & Flashcards