Alla inlägg under juli 2011

Av Marie - 30 juli 2011 23:16

Först och främst vill jag varna känsliga läsare för det som kommer.....



I går kväll upptäckte vi ett ganska stort sår bak på vår kanin. Och i såret krälade det larver. Skitäckligt!!!!! Googlade självklart på vad det kunde vara och hittade en hel del. Det är fluglarver. Inte alldeles ovanligt. Men ju mer man läste desto säkrare blev man på att det bara skulle finnas en sak att göra...låta honom somna.

I dag ringde vi till veterinären i Ockelbo som vi blev tipsade om och hon visste precis vad vi pratade om och lät oss komma dit på en gång. Väl där så rakade hon bort en hel del päls och det bara drällde ner larver... Sen fick han en spruta som skulle ta död på ev kvarvarande ägg. Sprayade också med någonting. Tvättade ordentligt rent och så fick han antibiotika. Hon skrev ut ett recept på antibiotika åt oss också. Sen sa hon att det skulle nog gå bra. Tyckte att det såg bättre ut än vad hon hade föreställt sig. Och det kändes ju skönt. Efter besöket där åkte vi hem och så åkte jag till Valbo för att hämta ut medicinen. Vi tömde ur hans gamla bur och så får han tillfälligt bo i en mindre bur som egentligen ska stå ute på gräset. Men vi täckte botten med tidningspapper och la in lite hö och lite mat åt honom. Nu måste vi försöka hålla koll på att han äter och dricker. Dricker gör han, men ätandet är det lite sämre med.

Sen skulle vi göra rent såret och ge honom antibiotika ikväll. Och det gick faktiskt riktigt bra. Han smaskade ordentligt på sprutan med medicin och det känns ju skönt. Hoppas han klarar detta nu!!


På eftermiddagen tog jag även en promenad. Nu har jag ju gått nästan varje dag den här veckan och det blir ju som ett gift. I dag hade jag bra fart och det kändes jätteskönt. Klarade min runda på 57 minuter. Alla kilometrar var under 10 minuter och det är så härligt. Vet ju att jag kan så det har känts motigt några dagar nu när jag på sin höjd har haft en kilometer under 10. Men idag gick det bra!!!!

Sen blev det matlagning och tevetittande som vanligt på kvällarna.


Kramis!

Av Marie - 29 juli 2011 19:40

Ja men så har ännu en dag rusat iväg. Och vad har man fått gjort då då??? Ja eftersom jag lyckades sova ca 2 timmar i natt så har jag varit rätt slapp.

Blev en storhandling i alla fall. Så nu har vi mat ett tag här  hemma igen.

Vet inte riktigt hur jag ska få fart på dottern heller. Hon vill inte ringa till kompisar och hon vill inte gå ut och hon vill inte det eller det....osv... Helt förslappad har hon blivit de här veckorna. Hoppas det blir bättre. Annars blir jag snart galen. Man kan ju inte åka iväg och göra saker hela tiden heller.

Ja ja.. blev en liten tupplur på eftermiddagen också. Välbehövligt var det i alla fall!!


Sen gav jag mig ut på en promenad igen och det var skönt men svettigt. Får ju fortfarande inte upp riktigt den fart jag vill, men det gör väl nån nytta i alla fall hoppas jag.

Nu ska här snart poppas popcorn och så ska vi väl titta på Postkodkampen. Vanlig fredagkväll med andra ord.


Kramis!

Av Marie - 28 juli 2011 21:18

Jag bet ju sönder en tand förra fredagen. Ringde direkt till tandläkaren då, men fick inte nån tid förrän idag. Och inte skulle jag få gå till min vanliga tandläkare heller... Ja ja det måste ju göras. Så vid 8.40 i morse satte jag mig på cykeln och trampade iväg. Fick sitta i väntrummet en stund innan det var min tur. Så fick jag komma in och sätta mig i den där vidriga stolen. Var ganska spänd kan jag lova. Sen kommer tandläkaren och tittar och konstaterar att det är en ganska stor bit som gått ur. Han måste borra bort lite gammal fyllning först och funderar då om jag vill ha bedövning trots att det är ganska lite... ABSOLUT svarade jag då. De får inte göra nånting med mig utan bedövning.. Så lägger han då bedövning och jag ligger där spänd som en fiolsträng med händerna HÅRT knutna. Känner hur tårarna rinner så det blir alldeles blött i öronen.. Just ja.. Andas skulle man ju också göra.. Till slut har då bedövningen tagit så pass att han kan börja borra. AJJJ!!! Gör ju ont ändå. Och det märker han och frågar om jag ska ha mer bedövning. Nej jag kämpar på! Han borrar bort det som ska bort och sen måste de sätta nåt sorts band runt tanden som en form eftersom det var en bit av väggen som var borta. Det är ju inte heller det lättaste. För mina tänder sitter tätt. Lyckas dock till slut och så är det klart ganska snabbt. Sen så får jag äntligen gå därifrån. Och nu hoppas jag att tanden håller ett bra tag till.

På eftermiddagen åkte vi till Öob en sväng och så var vi även in på Jysk och kikade lite. Jag hade bestämt mig för att ta min promenad då också. Så när vi hade kollat klart och U och E gick in på Coop för att  handla så började jag gå hemåt. Vet inte varför men det går sååå segt för mig att promenera nu. Är över 10 minuter på nästan varje kilometer och det brukar jag inte vara. Men det blir väl bättre. Det tog i alla fall 45 minuter att gå hem. Och svettigt var det men ändå rätt skönt.

Sen blev det grillad kyckling, grillad färskpotatis och min hemgjorda tzatziki till kvällsmat. MUMS!!

Nu ska jag försöka få E att fatta att det är dags att sova. Det är inte det lättaste alla gånger.


Kramis!

Av Marie - 27 juli 2011 21:50

I dag var en bra dag att åka till Furuvik tyckte vi... det var vi inte ensamma om att tycka kan jag lova. Fy f-n vad folk det var idag. Men vi hade tur som kom när vi kom. Hörde att vid 11.30 var det stopp i båda riktningarna utanför parken. Blev inte så mycket djurtittande idag. Lite grann blev det sen skulle vi åka karuseller. När vi kom till den nya Rocket var det nästan ingen kö alls. Perfekt tyckte jag, men E var lite tveksam. Hon gjorde ju illa sig sist hon åkte den, men hon var ändå sugen att prova igen. Men nej inte på en gång... Okej, då åker jag själv då sa jag. Och det gick hon väl med på. Ställde mig i kön och helt plötsligt ser jag att tåget som är på väg upp stannar mitt i...Efter en stund säger de som jobbar där att det är nåt fel som måste åtgärdas. Karusellen kommer att vara stängd ett tag. Ser också hur de börjar lotsa ut de som sitter i vagnarna. Ja ja bara att gå nån annanstans då. Blev vikingaskeppet. Hu och fy och blä vad det kittlar i magen. Lätt illamående går vi direkt från den till sky tower. Jättebra.... eller kanske inte. Spöktåget och kaffekopparna åkte vi också. Så blev det såklart lite chokladhjul också. Provade först på Marabouhjulet. Ingen vinst. Sen testade vi OLW chips och ostkrokar. Inte där heller. E testade att kasta bollar på en snurrande tavla där man ska pricka i små små ringar. Och självklart så lovar de ju att om man köper och kastar fem bollar så är man garanterad en vinst. Självklart måste man ju göra det då. Hon fick då nån sorts liten kudde som såg ut som ett hundben. Sen var vi ju bara tvungna att testa cloettahjulet där E vann 2,1 kg plopp förra året. E och jag tog en varsin bricka. Jag valde mellan 13 och 15 och bestämde mig för 15. Och tur var väl det. För jag vann!!!!   2,1 kg plopp. Inte fy skam. Synd bara att jag ska försöka gå ner i vikt då.... Men en plopp nån gång i bland kan man väl få unna sig.

Sen åkte vi hem och grillade hamburgare och provsmakade vinsten.

Kramis!

Av Marie - 25 juli 2011 20:33

Ja nu är jag inne på min näst sista semestervecka.. känns sådär faktiskt. Skulle kunna vara ledig mycket längre.

Idag kom U hem igen. E har lekt med en kompis hela dagen. Skönt. Det behövde hon.

Har tagit det rätt lugnt i dag också. Blev en promenad på eftermiddagen. En timme tog rundan idag. Kändes som om nån hade hällt sirap på vägen. Det gick såååå segt. Jag hade en kilometer som tog mindre än 10 minuter, resten över... Brukar vara tvärtom ju. Men svetten rann i alla fall. Så några kalorier gjorde jag väl av med. Måste ta ordentligt tag i det här med vikten igen. Det går ju så jäkla fort att lägga på sig igen. För spårar jag ur så gör jag det ordentligt och då finns det inget stopp i mig. Det är ju nåt jag måste lära mig. Men som det är just nu så är det ungefär som att jag måste trycka i mig så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt.. man vet ju aldrig när man får nåt gott nästa gång.. Vilken jäkla inställning!!!!!!! Vet att det är det beteendet jag måste ändra på för att det ska hända något. Men nu kämpar jag på igen och hoppas att jag blir av med de 3 kilo jag hade lagt på mig och de 10 till som ska bort sen. Nu jäklar ska det gå!!!!!! Måste ju också tänka på att mina leder mår bättre när jag väger mindre också. Och det är ju värt mycket det.


Kramis!

Av Marie - 24 juli 2011 20:44

Och det innebär nu att jag bara har två veckor kvar av min semester.... Vill inte det!

Men men sånt är livet..

Idag har vi varit hemma och tagit det lugnt igen. Har tagit reda på lite tvätt och så hängde jag in innerdelen av tältet för att det skulle torka ordentligt. Vill ju snart kunna vika ihop det och lägga ner det i påsen igen.

Sen åkte jag och E till Högbo en sväng för att spela minigolf. Det var rätt lite folk där så det gick rätt fort och det var ju skönt.

Vi avslutade golfrundan med en glass.

Sen skulle vi hem och greja lite innan vi skulle äta mat. Jag hittade nån burk med köttfärssås i frysen men när den hade tinat upp lite såg den inte alls fräsch ut så jag vågade inte äta den. Den fick helt enkelt åka i komposten. Och så blev det tyvärr en tur till McDonalds.. för vi var ju hungriga. Och inte är det speciellt gott inte.. men det är ju nån form av föda i alla fall.

Efter maten bestämde jag mig för att motionera lite så det blev en tur på motionscykeln. Är ju lite svårt att gå ut och gå nu när jag är ensam hemma med E. Visst kan hon vara ensam ett tag men hon är inte så jätteförtjust i det. Det blev en halvtimmes trampande. Svettigt värre var det också.

I morgon kommer visst U hem så då kanske jag kan ta mig en promenad.


Kramis!

Av Marie - 23 juli 2011 21:56

Alldeles nyss knackade det på dörren här hemma. Klockan är alltså 21.55 När jag går och öppnar står E:s 9-åriga kompis utanför och frågar om E är hemma. Javisst säger jag. Hon undrar vart E har varit någonstans och om de kan leka i morgon. Jag skulle aldrig släppa ut E vid den här tiden på dygnet och knacka på hos kompisar... Ja ja det är jag det. Är väl skadad på nåt vis eller så...

I dag har varit ännu en tröttdag. Har träningsvärk i benen efter allt dansande. Men jag är så sjukt nöjd med mina dagar i Malung så nu längtar jag ju bara till nästa år.

E och jag var ner på stan en sväng i dag. Skulle hämta ut fluor åt henne och inne på apoteket var det en man som var allt annat än nykter. Jag märkte på E att hon tyckte det var obehagligt för hon tittade på honom och drog sig närmare och närmare mig. Jag tyckte också att det var obehagligt för han vinglade omkring där och var väldigt högljudd.

Sen gick vi till Team Sportia för jag ville kolla efter ett större tält och E ville titta efter en ny cykelhjälm eftersom hennes har försvunnit. Vi gick också till intersport och tittade. Där hade de ett tält uppsatt som såg jättebra ut, men vi får väl fundera på vad vi ska köpa för nåt. Vi hittade också en cykelhjälm åt henne där.

Sen blev det en tur till ICA för att handla lite till kvällens mat. Vi hade bestämt oss för klyftpotatis och fläskfilé. Gott blev det. När vi kom hem la jag mig på soffan och E satte sig vid datorn. Jag somnade som en sten där på soffan. Oj oj oj vad trött jag var.

Nu ikväll har vi tittat på sommarkrysset och som vanligt vann vi inte nåt.

Nu ska jag försöka stoppa E i säng. Och just nu har hon fått för sig att hon inte vill sova själv. Så när jag har varit borta har hon sovit på min sida av sängen och nu när U är borta så sover hon på hans sida. Hoppas det går över snart. Är ju lite jobbigt att ha en 9-åring i sängen hela nätterna.


Kramis!

Av Marie - 22 juli 2011 22:34

Hinner knappt åka därifrån så längtar man tillbaka. Till Malung och dansbandsveckan förstås   Det är såååå himla kul där. Och extra härligt var det att i år hade vi bestämt oss för att sova kvar på campingen och dansa tre kvällar. Förra året åkte vi ju fram och tillbaka två dagar. Blir lite jobbigt. Det är ju ca 20 mil enkel resa. Nej så vi packade bilen full i tisdags med tält, luftmadrasser, sovsäckar och en hel del annat. Och så åkte vi mot Malung. När vi kom fram hängde regnet i luften. Ja ja bara att skynda oss att få upp tältet då. Det  lyckades vi rätt bra med. Det började regna när vi höll på men det gick bra ändå. Sen fick vi sätta oss i bilen och ta en liten öl och fira att vi äntligen var där. Eftersom tältet är så litet är det inte så trevligt att sitta där. Men efter en stund slutade det i alla fall att regna. Skönt. Vi passade på att pumpa luftmadrasserna så de var klara att läggas in i tältet. Sen satt vi bara och tog det lugnt och laddade inför kvällen. Vi gick iväg och tog en bit mat och en öl innan vi gick vidare mot Orrskogen och dansen. Väl där var det bara att kolla in på vilka banor man ville dansa. Ett favoritband spelade på bana 3 så där var vi ju tvungna att vara och lyssna lite på Perikles. Sen var vi även en del på bana 5 där jag blev glatt överraskad av norska bandet Contrazt. Dansade en hel del. Mycket folk överallt. Över 7000 personer var där den kvällen. På trötta glada fötter vandrade vi mot campingen sen på natten.

Natten bestod väl inte av så hemskt mycket sömn. Kallt och rått i tältet, en snarkande vän på madrassen bredvid   en ruskigt värkande fot (och dryga tältgrannar gjorde det rätt svårt.) Blev kanske två timmar om jag har tur.

Vi hade sett att de hade massage för 150 kr på campingen så det bestämde vi oss för att prova på på onsdagen. Först frukostbuffé som man kunde köpa för 69 kronor och sen blev det massage. Och jösses vad skönt det var!!! Somnade nästan till lite grann. Sedan bestämde vi oss för att ta det lugnt och göra bara det vi kände för vilket var duscha innan det blev för trångt där och sen bara ta det lugnt. Sitta och prata och smutta på nåt gott. Sååå avkopplande och skönt. Mot kvällningen var det då dags för mat igen. Ville gå på en pizzeria där vi hade varit förut och ätit god pizza och druckit god öl. När vi kommer dit måste de ha bytt ägare för nåt alkoholtillstånd hade de inte och inte var pizzan så god heller. Men men det var ju mat i alla fall.

Sen skulle vi vidare till Grönlandsparken där Bhonus skulle ha sin Fun Fun Fun show i tältet. Och där var det ett ös utan dess like. Svetten bara sprutade för inte gick det ju att bara stå still och lyssna inte... Efter en hel del extranummer tog showen slut och vi skulle promenera vidare mot orrskogen igen. Vi visste att det skulle bli mycket folk eftersom Lasse Stefanz skulle spela. Och jag förstår fortfarande inte vad som är så bra med dem. Vi höll oss mest på bana 5 denna kväll där Martinez skulle spela. Ville gärna höra hur de lät nu när de bytt ut ett par medlemmar. De lät jättebra och vi dansade jättemycket.Kollade publiksiffran innan vi gick hem..8599 personer... Så blev det ännu en promenad på trötta fötter mot campingen. Och in i tältet. Kallt som tusan var det och jag som är en fryslort klädde på mig massor och det behövdes. Den natten var det ombytta roller när det gällde vem av oss som kunde sova.

Torsdag morgon. Frukost igen. Vi behövde hämta ut lite pengar så vi bestämde oss för att gå och göra det och så gå på Ica för att handla lite. Ingenting mer...Men blev det så?? Icke!!! Vi hamnade först på ett glasscafé där de hade jättegod glass. Sen tog vi en tur till Grönlandsparken för att kolla läget   Till slut hamnade vi i öltältet med varsin iskall öl och lyssnade på LarzKristerz som spelade på scenen där.Det var ju inte riktigt meningen men kul var det. Sen blev det Ica och så tillbaka till campingen för dusch och att ladda lite inför kvällen. Vi hamnade i öltältet för att äta lite mat på kvällen och där spelade ett band irländsk musik. Jättebra. Sen upp till Orrskogen igen för vår sista kväll. Vi kom dit strax efter 21 och det var jättemycket folk redan då. Dansade lite grann och så gick vi och kollade läget på bana 1 där det ska vara mogendans. Kanonbra var det där. Men rätt hög medelålder på dansarna. Och varmt var det också. Men vi fick dansa en del även denna kväll. Kvällens publiksiffra var 8302. Helt otroligt!! Det här är nånting som inte går att förklara för nån som aldrig varit dit. Det måste upplevas för att man ska fatta!!

En jättevarm dag och kväll var till ända. Rätt så rödbrända hade vi lyckats bli på axlar och näsor under dagen.

Krypa in i tältet och sova en stund igen. Vaknade sedan av att regnet smattrade mot tältduken. Funderade på hur vi bäst skulle packa ihop det och kom fram till att vi bara rullar ihop det snabbt och så in i bilen med det. Inte rulla ihop nå noga i spöregnet.

Ja sen var det bara att börja resan hemåt. Tråkigt! Men det var ju lite lättare att åka därifrån när det regnade. Nu är det bara att vänta och längta till vecka 29 nästa år då vi måste göra om detta. För så roligt är det!!!


Kramis!

Ovido - Quiz & Flashcards